Herken je dat? Een grote organisatieverandering wordt aangekondigd: ‘Het roer moet om! Doen we dat niet, dan zullen we de voorsprong op de concurrentie verliezen’. Een verandervisie geeft het doorkijkje en zet de voordelen uiteen voor aandeelhouders, medewerkers en klanten. Met veel vlijt en soms nog meer mankracht wordt een projectorganisatie ingericht en soms na maanden wordt de eindstreep gehaald; we gaan van start! Maar hoe vaak wordt gemeten of de beoogde voordelen behaald zijn en of de ingezette interventies daadwerkelijk hebben geleid tot ander gedrag?
Bij BMN Bouwmaterialen wel. BMN Bouwmaterialen is sinds eind 2015 de naam voor alle vestigingen van de voormalig CRH Bouwmaterialengroep. Met de naamswijziging zijn nieuwe strategische pijlers geïntroduceerd en wordt gestreefd naar een uniforme werkwijze en cultuur. De BMN Academie speelt een belangrijke rol in de transformatie en biedt een breed pakket aan opleidingen aan om medewerkers in hun kracht te zetten en bewust te maken van de verandering.
Nu, twee jaar na dato, is One2change gevraagd in kaart te brengen in hoeverre de beoogde verandering is geborgd in de organisatie. Een interessant onderzoek. De huidige en gewenste situatie vergeleken. Het onderzoek leverde nieuwe inzichten op en met de aanbevelingen op zak is BMN Bouwmaterialen klaar om de volgende fase in te gaan.