,

Eén inspirerende visie op leren voor Rabobank

Naomi van Loon avatar

·

,

·

Rabobank verandert in rap tempo. Klanten stellen hogere eisen aan de tijdigheid en relevantie van de dienstverlening.

Digitalisering speelt hierbij een grote rol. Intern werkt Rabobank sinds de nieuwe coöperatieve structuur van 1 januari 2016 vanuit één coöperatie, met één bankvergunning en één jaarrekening. Dit alles heeft gevolgen voor processen, systemen en culturen. Onder de vlag ‘One Bank’ zijn verschillende initiatieven gelanceerd die de eenheid tussen de lokale banken, de centrale eenheden en Rabobank International versterken.

Eenheid in leren

Voor Learning is het project One Bank Learning gestart. Doel van dit project is leren aantrekkelijker en eenvoudiger maken. Een nieuw Learning Management Systeem is geïntroduceerd en processen, rollen en beleid worden geharmoniseerd. Wat in zo’n belangrijke verandering niet kon en mocht ontbreken wat het ontwikkelen van één inspirerende visie op leren voor de hele bank.

Eén visie op leren voor de hele bank

One2change heeft het proces mogen faciliteren om, in samenwerking met de decentrale learning teams, de buitenlandse regio’s en het centrale learning team, te komen tot één visie op leren voor de hele bank.

Maar hoe ontwikkel je een visie op leren voor een organisatie als Rabobank?

Voor de diverse learning teams zijn workshops georganiseerd, waarmee een proces van bewustwording, dagdromen en planvorming in gang werd gezet. De missie en strategie van Rabobank vormden het vertrekpunt. Er is gekeken naar externe trends in leren in organisaties en onderzoeken naar de toekomst van werk, werkplekleren en lerende organisaties. Er is geassocieerd en de stip op de horizon is uitgetekend. Naar mate de visie concreter werd, zijn huidige afdelingsplannen bekeken en is een analyse gemaakt van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van het huidige leren binnen de bank. Aan de hand van deze aanpak is de rol van leren en ontwikkelen binnen de bank bepaald.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”2/3″][vc_single_image image=”11280″ img_size=”large” alignment=”center” style=”vc_box_border”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

Marc Jansen, Head of People Development, Rabobank

‘De visie op leren geeft ze het mandaat en de opdracht zelf hun eigen leertraject uit te stippelen.’

De kern van de ontwikkelde visie is dat Rabobank medewerkers in een stimulerende omgeving in staat wil stellen zichzelf te ontwikkelen, zodat hun persoonlijke ontwikkeling hen relevant houdt in een steeds veranderde omgeving. Hierdoor kunnen ze hun bijdrage aan de missie van Rabobank vergroten. Marc Jansen, Head of People Development, over de visie op leren: ‘Wij geloven in empowered employees; medewerkers eigen keuzes laten maken, ruimte geven en faciliteren. De visie op leren geeft ze het mandaat en de opdracht zelf hun eigen leertraject uit te stippelen.’ Een pakkend animatiefilmpje en een levendige strip leggen Rabobank’s visie op leren aan medewerkers uit.

Voor de diverse learning teams geeft de visie richting aan het portfolio van leeroplossingen, de ervaring die ze medewerkers willen geven en de cultuur die ze willen beïnvloeden en ontwikkelen, zodat een leven lang leren realiteit wordt.

Van visie naar verandering

Met het scherp krijgen van de stip op de horizon, ontstond ook de bewustwording. Bewustwording van de verandering die nodig is om medewerkers in staat te stellen aan het roer van hun eigen ontwikkeling te staan. Daarom zijn met de diverse learning teams de momenten geïdentificeerd, die het verschil maken in de ontwikkeling van een medewerker. Voor ieder van deze Moments that Matter zijn de condities bepaald om de visie gestalte te geven. Afgezet tegen de huidige situatie zijn de interventies geïdentificeerd om de kloof tussen beiden te overbruggen.

What’s in it for me?

Benieuwd geworden welke visie op leren passend is voor jouw organisatie en hoe je daar vandaag de eerste stap in kunt zetten, neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.